Kokt i kola.

Mitt huvud känns kokt i kola och hela jag känner mig seg som sirap. Det är så otroligt mycket information, mycket nytt (och en massa gammalt) som man ska lära sig. Det där "gamla" som man lärde sig i nionde klass kan jag ju inte påstå att det har stannat kvar. Vilket jag får ta ige nu. Det är ju liksom så, att den kunskapen man fick på högstadiet kändes inte...så jätteviktig. Man var inte särskilt intresserad och visste ju inte vad man skulle behöva det till när det finns miniräknare och datorer. Men, som min nya lärare så käckt sa häromdagen: "Det är ganska bra om ni lär er hur det fungerar innan ni fuskar!" Mycket bra sagt tycker jag. Det är ju faktiskt så att jag kan sitta & knappa på min lilla rosa miniräknare i all oändlighet, men om jag inte förstår vad det är jag gör så blir ju slutresultatet sällan bra!


Jag i burkform.



Och det är ju just det. Att förstå vad det är jag gör. Just nu räknar jag bara och när jag kollar i facit så är det rätt...men jag kan inte säga hur det är jag gör. Men jag tänker som sagt lära mig!

Och alla ni sötnosar som går på högstadiet. Räkna din matte. Du vet aldrig när i livet du kan behöva den!

(För övrigt håller vi på med procenträkning, lär oss räkna ut pris till kund, marginaler, procentpålägg, moms och allt sånt där roligt...grejjen är den att när man väl kommer ut & ska göra detta i praktiken så finns det mycket smarta datalösningar där man bara skriver in inpriset och hur många procent man vill lägga på och så räknar datorn ut allting åt en...men eftersom jag har gett mig tusan på att kunna detta och vet att jag kommer känna mig säkrare överlag den dagen jag är typ chef eller avdelningsansvarig så intalar jag mig själv att det inte ens finns något som heter smarta datalösningar. Så det så!)

Nu ska jag göra mig iordning & kila ner på medarbetarfest på nyckeln! Ska bli skojjigt. 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0